pondělí 22. května 2017

Jenštejnská pětka aneb chvála malých místních běhů

Mám rád běhy, u kterých můžeme na start dojet na kole. Je to takový protipól druhého z našich koníčků, kterým je cestování za běhy po světě. Jenštejnská pětka je jedním z nich. Jedním z těch běhů, které jsem v minulých letech opakovaně prošvihl a umínil si, že na ně příští rok už určitě musíme zajít. Jelikož se mi toto prošvihávání stávalo celkem často, vypracoval jsem si postupně systém. Už začátkem roku si založím Excel na příští rok (nyní tedy aktuálně 2018.xls) a do něj si zapisuji co příští rok nevynechat. A protože běhy mívají tendenci vzájemně spolu termínově kolidovat, rovnou už existuje i 2019.xls. Nesnadný, ale zábavný je život běžce...
Letos nám to tedy vyšlo, jak termínově, tak z hlediska počasí. Po dvou dnech nečekaných veder přišlo příjemné sobotní ochlazení a my mohli sednout na kola a ušlápnout pět kilometrů, které nás dělí od Jenštejna, malé sympatické obce vyznačující se krásnou zříceninou vodního hradu ze čtrnáctého století. Ta je nyní k mému zklamání obehnána lešením a zakryta z důvodu rekonstrukce.
O běhu předem není k dispozici mnoho informací, proto to beru tak, že si jedeme zaběhnout rychlou silniční pětku. Realita byla trochu jiná.
Zázemí běhu, start i cíl jsou na palouku pod jenštejnským hradem mezi rybníky. Přijeli jsme akorát včas na start běžců se psy, pak jsme si vyzvedli startovní čísla a šli okukovat sponzorské stánky. Potkali jsme běžecké známé z počernických a zelenečských cyklostezek, trochu poklábosili a přišel čas postavit se na start.
Sám nevím zcela přesně co od dnešního běhu čekat. Při síle nejsem. Zkraje týdne jsem měl tři neběhací dny zaviněné společenskými a pracovními povinnostmi, tak jsem se to snažil nahnat ve čtvrtek a v pátek v těch největších vedrech. Dnes je sobota a v nohách to dost cítím.
Angelika s jenštejnskou věží v rekonstrukci
Trať běhu byla plná překvapení. Z palouku mezi rybníky vyrážíme na parkovou štěrkovku. Ta po pár stech metrech příkře stoupá od rybníků k hlavní silnici, což znamená vyběhnout schody. Následuje přeběh hlavní silnice a pak pokračujeme asi kilometr vesnickou zástavbou po silnici ze zámkové dlažby. Poté silnice končí a mění se v úzkou polňačku, kdy po jedné ruce máme ploty a domky, po druhé pole s řepkou. Pěšinka je dost úzká a chvílemi nelze předbíhat. To mě trochu mrzí, protože právě začínají odpadat ti co silně přepálili start. Po chvíli se naštěstí dostáváme na panelovou cestu a tam už to jde lépe. Sám běžím co to dá a pomalu se prokousávám dopředu. Kousek před obrátkou opouštíme zpevněné cesty a dostáváme se do lesíku. V jednu chvíli jen tak tak uskakuji stranou když se přede mnou nečekaně objevuje ohniště.
Zábavná a dost překvapivá je obrátka. Má charakter trati pro horské kolo nebo tankodromu. Několik vysokých travnatých terénních vln, které sice není takový problém vyběhnout, ale dost člověka rozdýchají a vyvedou z tempa.
Cesta zpět nevede úplně stejnou stopou jako cesta na obrátku, je na ní o trochu více trávy a méně panelů. Začíná se mi srovnávat dech a běží se mi lépe než v první polovině. Hodně předbíhám. Vracíme se opět do Jenštejna, opět probíháme obytnou zónou se zámkovkou a vracíme se zpět k rybníku. Schodům se tentokrát vyhýbám a sbíhám raději trávou vedle nich.

Angelika míří do závěrečné smyčky kolem hradu
Cesta teď vede zpět do prostoru startu a cíle, nejprve ale musíme vyběhnout do historického jádra Jenštejna, dát si kolečko kolem věže a až pak seběhnout zpět do cíle. Probíhám tedy kolem palouku, pohledem kontroluji že jsou naše kola zaparkovaná tam kde jsme je nechali a mířím do posledního úseku. Cítím že síla ještě je, snažím se tedy mocně zafinišovat, ale ostatní jsou na tom asi podobně, takže se už před nikoho nedostávám.

Angelika finišující

V cíli se jen trochu oklepávám, dojdu si pro vodu a nafotím Angelice její mocný finiš. Nakonec výsledek není až tak špatný. Tempo sice jen lehce pod 4:25, ale vzhledem k členitosti trasy a únavě z posledních dní to beru jako docela dobrý výsledek. Navíc umístění už na konci první čtvrtiny výsledkové listiny.
Ale o to tu až tak nešlo, hlavním pozitivem je nález další malé sympatické akce v cyklodojezdové vzdálenosti.